Uit een onderzoek van de Universiteit Antwerpen blijkt dat de spanningen in het gezinsleven toenemen in Corona-quarantaine. Ik kan me voorstellen dat de huidige situatie voor heel wat relaties en gezinnen een extra beproeving is want we moeten meer rollen combineren en willen dat ook goed doen. En er is minder afleiding buiten ons kot. En mogelijk tal van andere redenen…

Ik vraag me af welke impact deze crisis heeft op de conflicten op de werkvloer? Want ook daar lopen we tegen tal van zaken aan. Vertrouwde spanningen stijgen of er duiken nieuwe spanningen op. Als conflictbemiddelaar ben ik er me van bewust hoeveel energie je kan verliezen als je vastzit, spanningen hebt met een collega. Mentaal en fysiek heeft dat echt een impact. En dat is toch niet waar we op zitten te wachten, op extra energieverspilling?
De verplichte fysieke afstand die er nu is, maakt het er niet gemakkelijker op. En toch, laat het geen excuus zijn om niets met de ergernis te doen. Maar wacht…zorg dat je beiden in rustmodus bent. Want als we nog teveel in onze emotie zitten, dan horen en vangen we meer dan de helft van de woorden en signalen niet op. Met als gevolg dat het nog meer escaleert.

Daarom enkele suggesties…

Als je online in een discussie belandt, durf ook – net als in een face-to-face gesprek- te zeggen dat je even tijd nodig hebt om het te laten bezinken, vraag een time-out en spreek samen een moment af waarop jullie erop terugkomen. Koel eerst af, neem afstand van je eigen emotie en gun de ander ook zijn emotie. Beweeg rond en in de buurt van je kot. Wandel, sport. Dat maakt echt een verschil. Of muziek luisteren of…Doe wat werkt voor jouw om je emotie te laten zakken.

Zorg dat je eigen en de ander zijn standpunten en argumenten, belangen, behoeften helder zijn. Zet ze desnoods allebei even op papier en geef elkaar de tijd om daar even bij stil te staan. De ene heeft al wat meer tijd nodig dan de andere om iets te laten bezinken. Als je iets op papier zet, doe het zonder uitroeptekens want die verharden de communicatie en heeft vaak een omgekeerd effect. Want zeg nu zelf  “ ik heb de behoefte dat je doet wat ik vraag!!!!!!!!” Hoe komt dat op je over?  Formuleer dus neutraal.

Probeer je te verplaatsen in wat de ander zegt/schrijft en zet je ego langs de kant. Formuleer voor jezelf wat je erkent en begrijpt bij de ander. Dat geeft meer begrip en openheid in het gesprek. En weet ook wat je niet erkent en om welke reden. Verduidelijk.
Zo lang er onduidelijkheden zijn of zaken niet uitgesproken worden, kan er geen duurzame oplossing groeien.

Spreek samen een goed moment af waarop jullie weer met elkaar in online gesprek gaan. Doe dat als je in rust bent en er geen stoorzenders zijn op de achtergrond. Of ga samen wandelen als je een paar straten van elkaar woont. Probeer de verschillen te begrijpen en accepteren. Iedereen is uniek. Voorzie extra tijd om door te vragen op wat niet helder is met open vragen zoals “wat maakt dat dat belangrijk is voor jou?” “ Hoe is dat lastig” enz
Gun elk misschien 5 of 10 minuten doorvraagtijd. Vat samen zodat je zeker weet of je het goed begrepen hebt.  Zo kan je collega ook bevestigen of corrigeren als nodig. Doorvragen en samenvatten, in elke coaching en training benadruk ik daar elke keer opnieuw het belang van. Als mensen daarmee oefenen, merken ze ook echt een verschil. Focus je op deze vaardigheden.

Bedenk hoe jullie elkaar tegemoet kunnen komen, zoek oplossingen en maak goede afspraken. Zet ze desnoods nog even op mail met een bedanking voor het gesprek. Als je geen goede afspraken maakt, kan je er ook niet op terugkomen.

Om af te sluiten, maak je geen illusies. Conflicten horen bij het leven en zijn er dus ook op het werk. ’t Is een teken dat we leven en mensen zijn van vlees en bloed. Met gevoelens en behoeftes. Ik wens je veel mildheid naar jezelf en de ander. Want we reageren niet altijd perfect. Trouwens, wat is perfect? Experimenteer, doe en leer eruit.

Ik weet dat deze suggesties niet volledig zijn en weet ook dat er nog heel wat hindernissen kunnen zijn bij deze stappen. Laat me weten als ik ergens kan ondersteunen.

Warme groet, hou je gezond en goed!

Lili

Differentviews.be

Partner bij samenwerking en conflicten

Klaar  voor de volgende stap?